En del av Stockholms stad

Pressinbjudan: The Stockholm Act – Festivalen som kultiverar hållbar utveckling

Under den nya festivalen The Stockholm Act ska några av Sveriges största artister tillsammans med världens främsta hållbarhetsforskare skapa engagemang och hopp för framtiden. Den 23 maj släpps de första programpunkterna med deltagande partners som Kulturhuset Stadsteatern, Fotografiska, Rymdstyrelsen, UNDP Sverige, Electrolux med flera.

Festivalen arrangeras den 21-27 augusti i samklang med Östersjöfestivalen och konferensen Resilience 2017 med målet att öka kunskapen om FNs globala mål för hållbar utveckling. Den 23 maj presenteras de första stora programpunkterna i Foajé 3 påKulturhuset. På plats finns representanter för festivalens partners för att berätta om sitt engagemang i The Stockholm Act.

Genom ett digert program med forskarvärldens främsta – namn som Johan Rockström, Stockholm Resilience Centre – näringslivets visionärer, internationella konstnärer och toppolitiker blir The Stockholm Act det första initiativet i sitt slag där människor från olika discipliner går samman i arbetet för hållbar utveckling. Kulturhuset Stadsteatern kommer vara festivalens mittpunkt med samtal, debatter, seminarier och workshops. Samtidigt öppnas lokaler och institutioner runt om i Stockholmsområdet upp på samma tema – bland annat planeras framträdanden med några av landets främsta artister.

– Vi ser det som en otroligt viktig uppgift att tredje veckan i augusti, inte bara få hit tusen av världens ledande forskare inom hållbar utveckling, utan att under The Stockholm Act, också få denna vetenskap att kollidera fullt ut i en manifestation och samtal kring varför vi nu, en gång för alla, måste transformera oss till att bli sanna planetskötare, säger Johan Rockström, Stocholm Resilience Centre

På tisdag presenteras delar av programmet för The Stockholm Act. Media välkomnas.
Var: Foajé 3 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.
När: Tisdagen den 23 maj kl. 13.00-14.00
Osa: eleonora@madder.se

Program: Johannes Heldén, AstroEkologi, Mariam Wallentin, Wildbirds and Peacedrums, Ana Gerlin Hernandez, Fotografiska, Johan Hassel, Global Utmaning, Kajsa B Olofsgård, ambassadör för Agenda 2030, Johan Wirfält, Kulturhuset Stadsteatern, UNDP Sverige, Svenska FN-förbundet, Stockholm Resilience Centre och Rymdstyrelsen är några av de som är med och presenterar.

Möjlighet finns för enskilda intervjuer med grundare av festivalen och ett antal av festivalens partners i samband med programsläppet.

För mer information kontakta: Eleonora Jöngren, eleonora@madder.se, 072-7314346

– Jag tror på detta, att vi ska ha möten mellan människor som kommer från marknadsplatsen, laboratoriet, Stadshuset och folk från min sfär. Vi inbillar oss att vi inte ger folk vad folk vill ha, utan att vi ger folk vad folk behöver. Och det är en skillnad som för mig är ganska stor. Bob hund ska försöka hjälpa till så att man går från utbildning till inbildning. Och istället för att vi arbetar med fördomar så arbetar vi med ungdomar, säger Thomas Öberg, sångare i Bob Hund.

Partners till The Stockholm Act:

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm Resilience Centre, Östersjöfestivalen, Future Earth, Hyper Island, Fotografiska, 2030-delegationen, Fryshuset, UNDP Sverige, OpenLab, Svenska FN-förbundet, Electrolux, Houdini, Fortum Värme, Intel, Stockholms Stadsmission, Bagarmossen Folkets Hus, Nordiska Museet, United Stage, Energimyndigheten, Sida, Swedish Environment Institute, Global Utmaning, Swedish Fashion Council, Concord med flera.

Bakgrund:

Den ideella föreningen Stockholm Coordination Initiative, som koordinerar The Stockholm Act, är icke vinstdrivande och fokuserar på att aktivera forskning, politik, näringsliv och inte minst kultur för att accelerera omställningen till en hållbar utveckling. Alla partners betraktas som medskapare till festivalen och kommer att avge ett löfte i linje med Agenda 2030. The Stockholm Act är bara första akten: festivalens arv blir som en stafettpinne, för andra städer runt om i världen att fånga och föra vidare.

www.stockholmact.se